Sid Meier’s Civilization VI – psia analiza

fl0dA dnia 24 czerwca, 2016 o 13:13    7 

Dzień dobry Ptysie Miętowe!

Dziś, jak jakiś czas temu obiecałem, przyjrzymy się analizie nadchodzącej najnowszej Civilization VI. Na wstępie chciałem dodać, że duża część dostępnych informacji pochodzi ze strony well-of-souls i została wam przedstawiona za zgodą jej autora. Pozostałe informacje pochodzą z moich tajnych źródeł w 2kgames (każdy ma swoją teczkę).

Gra została zapowiedziana 11 maja 2016 roku, a zajmują się nią ci sami ludzie, którzy dali nam poprzednią część.

Civilization VI jest kompletnie przebudowaną częścią gry, używającą nowego silnika graficznego. Styl graficzny przypomina wydaną na platformy mobilne i konsole przenośną PSVita Civilization Revolution. Mnie osobiście przypadł on do gustu. Lekko kreskówkowy styl sprawi, że tytuł będzie się starzeć wolniej. W końcu Civilization to tytuł na lata. Waniliowa wersja gry ma zawierać wszystkie ficzery znane z piątej części gry i jej dwóch dodatków, mianowicie szlaki handlowe, religię, archeologię, szpiegostwo, państwa-miasta, turystykę i wielkie dzieła. Pamiętamy, że Civilization V była mocno wykastrowana względem poprzedniczki. Przynajmniej na starcie.

“Everything that Civilization players have loved in Civilization V, we’re bringing forward, in addition to putting on the new gameplay from Civilization VI.” – Dennis Shirk.

“The number one thing to know is that Civilization VI is not built on the previous engine. All of the gameplay systems have been entirely rewritten and re-architected. We’ve specifically set it up to be very modifiable. And we’ve rewritten the A.I. from the ground up, learning all the lessons that we had from Civilization V, so we know how best to solve some of these problems in military combat and so forth.” – Ed Beach

Planowanie Miasta

civ6_citycenter_japan_big

Miasta. Najważniejsza część serii gier Civilization. Przy każdej kolejnej części największe zmiany dotyczą budowy i utrzymania miast. Tym razem nie jest inaczej. Miasta od teraz nie będą zajmowały tylko jednego pola, miast tego rozleją się po okolicznych terenach, a to wszystko za sprawą dystryktów.

Miasta i pola, na których mogą one pracować, zajmują taką samą liczbę pól jak do tej pory (36 heksów w promieniu 3 od centrum). Tym razem jednak budynki i cuda stawiane są na polach otaczających miasto.

Civilization VI, każdy typ budynku jest częścią i należy do pewnego dystryktu, a dystrykty egzystują jako osobne pola na mapie. Do tej pory mogę potwierdzić istnienie nabrzeża, kampusu badawczego, obozu wojskowego, strefy przemysłowej, miejsca świętego, dzielnicy artystycznej,  handlowej i rozrywkowej jako osobnych dzielnic miasta. Centrum miasta, od którego rozpoczynamy budowę, wydaje się też kolejnym dystryktem, w którym możemy zbudować monument, spichlerz i pałac.

Cuda Świata od teraz też budujemy obok miasta. O wolne miejsce będą one konkurować z dystryktami i ulepszeniami pól, czyli farmami, kopalniami etc. Niektóre z cudów będą wymagały specjalnego terenu, na którym można je będzie zbudować (np. Piramidy muszą stać na pustyni). Jest to rozwinięcie pomysłu z piątki, gdzie aby można było skonstruować niektóre cuda, trzeba było mieć w zasięgu góry, rzeki czy morze.

Przewidywana zmiana sposobu rozwoju miast wpłynie, moim zdaniem, na większy problem w zaplanowaniu stawianych budowli. Miejsca na mapie zrobi się mało i każde pole pewnie będzie zabudowane. Po szczegóły związane z cudami, dystryktami i ulepszeniami zapraszam >>>tutaj<<<.

Badania

civ6_dual_trees

System badań działa z grubsza tak jak w poprzedniej części gry, ale do każdej technologii dodano tzw. Eureka objective. Jest to taki mini-quest. Gdy go ukończymy daje nam on 50% premię do wynalezienia tej technologii. Drzewko technologiczne jest mniejsze niż w Civ V. Wynika to z faktu, że część technologii znanych z poprzedniczki została przeniesiona do ekranu Civics, o którym za chwilę. Projektant gry powiedział mi, że zrobili to dlatego żeby technologie rzeczywiście nimi były.

Chivarly is not a technology. – TW Bolek

Jak do tej pory znane są nam następujące Eureki:

civ6_eureka1

  • irygacja: zbudować farmę na surowcu,
  • łucznictwo: zabić wroga używając procarza,
  • murarstwo: wybudować kamieniołom,
  • pismo: poznanie innej cywilizacji,
  • żeglarstwo:zbudowanie miasta na wybrzeżu,
  • obróbka żelaza: rekrutacja trzech jednostek włóczników.

Ustrój państwa

civ6_military_tradition_civicDoktryny społeczne stanowią teraz odrębne drzewko technologiczne, z nowymi doktrynami odblokowanymi za punkty kultury. Każda doktryna z kolei odblokowuje polityki, dystrykty, typy budynków, cuda i rodzaje ustrojów. Każdy ustrój ma daną liczbę slotów na polityki ustrojowe, które można układać według własnego uznania. Zaczynamy od Chiefdom (wodzostwo) , które ma dostępny jeden slot wojskowy i jeden ekonomiczny. Istnieją cztery podstawowe sloty: Militarny, Ekonomiczny, Dyplomatyczny i tzw. Dzika Karta. 

Podobnie jak w przypadku technologii, wynalezienie nowych doktryn można przyśpieszyć wykonując pewne mini zadania:

  • tradycja militarna: zniszcz obóz barbarzyńców,
  • handel zagraniczny: odkryj inny kontynent.

civ6_government1

Aktualnie znane typy rządów, to wcześniej wspomniane wodzostwo. Bardziej zaawansowane są: Antyczna Republika, Oligarchia, Autokracja, Monarchia, Teokracja, Demokracja, Komunizm, Faszyzm. Każdy z typów ustroju będzie miał swoje wyjątkowe bonusy (Autokracja np. bonus do walki wręcz i zdobywania doświadczenia) i swoją liczbę slotów.

“We allow you to re-slot policies for free every time you complete a Civic. You can do it anytime you want, it just costs some gold if you’re doing it between turns. For a culture player, there’s a large amount of Military-specific policies that you can get. If you’re a Military-focused player, you might not have as deep a lineup of policies, because you’re mainly playing science. As a culture player, you’ll have those abilities. You’ll be able to produce units 25 percent faster as an example. You can react to stuff pretty quickly. If you’re really far behind there may be no hope, but there’s a lot of knobs a player can turn to get a lot more defensive ability.” – Dennis Shirk

Religia

Podstawy systemu religii zostały niezmienione w stosunku do do Civ V. Tak jak do tej pory zaczynamy od panteonu, by potem stworzyć swoją religię używając Wielkiego Proroka. Wybieramy też wtedy unikalne doktryny religijne i budynek, w którym nasza religia będzie kultywowana. Dostępny będzie kościół, synagoga, meczet etc. Każdy budynek zapewni nam inny bonus. Religie rozszerzają się też identycznie jak w poprzedniczce.

Nowością ma być zwycięstwo religijne. Możliwe ma być też przejmowanie miast tylko poprzez religię. Pomysł wydaje się ciekawy zobaczymy, czy przetrwa do października.

Cywilizacje

Civilization VI na starcie będziemy mieli do dyspozycji 18 cywilizacji do wyboru. Każda z nich będzie miała kilka unikalnych cech: Historical Agenda, zdolność specjalną, unikalny budynek, unikalną jednostkę. Może się zdarzyć, podobnie jak to ma miejsce w Civ V, że niektóre cywilizacje będą miały dwie jednostki unikalne, a nie będą miały żadnego budynku.

civilizations

To by było z grubsza na tyle, jeśli chodzi o podstawowe rzeczy dotyczące nowej Civilization. Po bardziej szczegółowe informacje, na przykład na temat rodzajów dostępnych jednostek, zapraszam >>>tutaj<<< .

civ6_parchmentmap1Podsumowując. Póki co nie zostaliśmy zasypani toną informacji na temat nowej civki. Nie mamy żadnych nowych filmików z czystego gameplay’u oprócz tych udostępnionych na ostatnim E3. Wkrótce pewnie to się zmieni i prawdopodobnie będziemy wiedzieć, jak w praktyce wyglądają nowości zapowiadane w szóstej odsłonie. Wygląda też na to, że nie będzie to rewolucyjna przesiadka, jak pomiędzy czwartą a piątą częścią, bo oprócz zmiany w rozbudowie miast nie pokazano nam nic, co jest zupełnie nowe. Skupiono się raczej na rozbudowie i twórczej zmianie dostępnych wcześniej rozwiązań. Jestem ciekawy, co przyniosą nadchodzące miesiące i nie mogę się doczekać daty premiery. To w końcu Civilization. Tego nie mogą spierdzielić!

Dodaj komentarz



7 myśli nt. „Sid Meier’s Civilization VI – psia analiza

  1. Revant

    Dzięki za tekścik! ^_^ dużo nowego się dowiedziałem i to co widzę bardzo mi się podoba 😀 nigdy nie byłem jakoś specjalnie dobry w Civki i ogólnie odpuszczałem je dość szybko, ale CivV była świetna. Odpuszczono pewne złożoności, ale grywalność wywindowała na szczyt, zachowując jednak powagę strategii.

      1. fl0dA Autor tekstu

        @/mamrotha

        Za 8€ to moim zdaniem warto. Między 4 a 6 będziesz miał duży przeskok. Heksy, zadowolenie globalne, brak zdrowia, stacki jednostek, kary za lokacje nowych miast na innych kontynentach ect. Z tego co obserwuję i pytam moich źródeł to szósta część będzie bardziej zbliżona do piątej.

Powrót do artykułu