Nowy Prey budzi cały czas wiele mieszanych odczuć. Jedni wielbią jego nową formę, inni bojkotują, no bo Bethesda ubiła wcześniejszy projekt. Tymczasem konsolowcy dostali demko, a ja bez uprzedzeń, z czystej ciekawości, rzuciłem się jakbym miesiąc w nic nie grał. I szarpałem jak Reksio szynkę.
Nie będę ukrywał, że demko w moim przypadku zażarło. Mimo naleciałości i oczywistego bycia miksem System Shocka z Bioshockiem (to mimo się odnosi do Bioshocka akurat) bawiłem się przednio, choć nie zgłębiałem specjalnie udostępnionego kodu, zostawiając to sobie na później, premierę czy coś.
Fabularnie jest intrygująco, a demo, niczym dobry serial, robi robotę w rozbudzeniu ciekawości, wątpliwości, ale przede wszystkim chęci wyciągnięcia pieniądza, kiedy gra trafi do sklepów (5 maja). Ot, zostawia w momencie, że chce się poznać więcej za wszelką cenę, a nie da rady. rozgrywka to inna para kaloszy. Widziałem wiele opinii odnośnie mimików, potworów zdolnych przybierać postać elementów otoczenia. Krzesło, kubek, drzwi, posągi, to twoi potencjalni wrogowie. Brzmi to dziwnie, wiem, sam tak myślałem, ale gra i buczy.
Istotnym elementem wjazdu mimika na scenę jest oprawa dźwiękowa, która potrafi zrzucić z krzesła w momencie introdukcji delikwenta. Druga ważna sprawa to paranoja jaką powoli gra w nas wtłacza. Nie trudno stracić zdrowy rozsądek, kiedy cokolwiek w pokoju może rzucić się na nas odgryzając nam na twarz. Podobnie jak z szukaniem kropek w The Witness, tak i tutaj wieszczę obstukiwanie wszystkiego kluczem francuskim, tak na zaś. Żeby tyłka nie urwało. Fajnie, bo otoczenie jest mocno interaktywne, a szyby sypią się najlepiej od czasów Timesplitters 2 na PS2. Są też maszkary większe, które dziarsko kroczą korytarzami, a które stanowią niemałe zagrożenie. Co prawda mamy do dyspozycji przenośny dystrybutor sklejających glutów unieruchamiających przeciwników, ale początkowo lepiej ich unikać. I tu zaczyna wyłazić pieczołowitość zaprojektowanych poziomów oferujących wiele dróg przejścia.
Skojarzenia z Bioshockiem wywołuje niestety grzebanie w ciałach poległych, a ci staropolskim zwyczajem przechowują po kieszeniach nie tyle amunicje, co skórki cytryny i jakieś inne pierdoły. System ulepszeń to także sprawa podobna. Nie dość, że postać ma drzewka skilli, którego całkowite odblokowanie ma nam styknąć na kilka przejść, to jeszcze po drodze podnosimy szereg mutacji naszej postaci, a i samo wdzianko, w którym chyżo przemierzamy stację ma swoje odrębne modyfikatory. No, jest tego dość.
Do zwiększonego replayability zapewne dołoży swoje posegmentowany ekwipunek, obszerny, ale ograniczony, przez co konieczne będzie manewrowanie między dzierżonymi przedmiotami. Nie zapomnijmy też o wielorakich sposobach na przejście danych fragmentów mapy, o czym wspomina jeszcze samouczek. Biorąc pod uwagę, że pojektu strzegli włodarze z Arkane Studios i patrząc na ich dokonania w Dishonored 2, także i o ten aspekt się nie martwię.
Ot, takie to było demo. Pobawiłem się godzinę, można dłużej, ale nie jestem fanem zabaw cząstkowych, więc poczekam spokojnie na rychłą premierę, która wszak jest za rogiem. I tak, z zerowego zainteresowania, czekam z wypiekami na twarzy.
No i mam nadzieję, że można będzie wyłączyć dubbing polski.
Wisisz mi 140 złotych Nitku 😛
@Wyspa
nikt nigdy nie dziękuje 🙁
: D
@Nitek
Dzięki że ograłeś demo! Piwo dla Ciebie. Ja mimo wszystko nie wywalę ponad 100plnow dla niepewnego deva. Btw. Rising storm 2 można kupić za <50pln
@Probabilistyk
Szukałem i przy okazji na Łowcach trafiłem na coś takiego:
http://steamcommunity.com/games/593110/announcements/detail/1301948399254001159
Czekam na komentarz synoptyka.
@furry
ekhm, tu akurat kupujesz klucz (bez blokady regionalnej z 3go świata) i niczym się nie martwisz (nie gift).
@Nitek
DZIĘKUJEMY! I niech Moc będzie z Tobą! Dzisiaj 4 maja, przypominam.
Łotr sam się nie obejrzy.
@furry
Dziś z żonką klasycznie – Nowa Nadzieja 😉
@Revant
Brzmi jak tradycja rodzinna. 🙂
@lemon
Ciii tego żona jeszcze nie wie 😉
@Revant
Taki z Ciebie fan, to mi powiedz, czy to Luke, czy Joker https://youtu.be/dz2UnciOIfI
@slowman
Both 😛
@Nitek
wisisz mi 160pln, jak tylko dokopie sie do potwierdzenia ze jezykami mozna swobodnie zonglowac 😉
Soundtrack z gry jest już na YT i Spotify – całkiem niezły.
Polski dubbing, widzę, że jak zwykle – 3/4 głosów z Wiedźmina. 🙂
Też grałem i mogę się tylko zgodzić. Idzie się obsrać wchodząc do nowego pomieszczenia, a tam wszystko może być wrogiem. Tylko bicie tych małych szybkich gnojków jest strasznie irytujące, głównie przez pada, przez którego ma się wrażenie, że gra się upośledzonym ruchowo ćwierćmózgim półdebilem.
poradnik do “wersji kinowej” skasowany? O.o a ja tu właśnie po raz enty sciagam pieprzone 800mb 🙁
@emperorkaligula
bo możesz włączyć w menu napisy, ale jest tam zdaje się knefel od audio angielskiego 😀
@Nitek
bylem w opcjach i jedyna opcja napisow to: czy maja byc czy maja byc tylko dialogi czy ma byc wszystko. o jezyk nikt nie pytal/pisal jak wlaczylem gre po angielsku.
@Nitek
do tego jak w steamie zmienie z polish na english to kasuje polski pliki jezykowe z katalogu – na logike nie zmienie potem w locie napisow na cos czego tam nie ma 😉
poradzilem sobie ofc: wystarczy:
1sciagnac polskie audio – zrobic jego kopie.
2 przestawic na angielski w steamie (polskie pliki jezykowe zostana wypierdolone, ale mamy backup)
3 jeden z plikow naszego backupa zmieniamy: z polish_xml na english_xml i podmieniamy plik angielski 😉
@emperorkaligula
no tak, taki był tutek. ale ponoć w dźwięku masz audio angielskie i to można tam ustawić. dostałem takie info i trochę mina mi zrzedła, że faktycznie poradnik ciut bez sensu. ale z drugiej strony sam tego nie sprawdziłem czy tak jest.
no nic, przywróciłem poradnik na YT, a później sprawdzę co tam
@Nitek
może na kąsoli można w locie? ktoś sprecyzował?
@emperorkaligula
nie, dostałem baty na steamie 😉
że w menu audio czy dźwięku jest angielski i tak można zrobić se ang dubbing. co mnie trochę dziwi, bo sam nie zauważyłem za pierwszym razem. stąd dłubałem.
@Nitek
ktoś Cie chyba wkręca O.o
siedze teraz w menusach i w dzwieku sa tylko 3 suwaczki (muza, dialogi, efekty).
bardzo dokladnie poczytalem menusy i nie ma opcji zmiany w locie. trzeba pliczki podmieniac.
do tego na parówie też jest temat taki jak to co podałeś na filmiku, po angielsku i niemiecku. no i kilka osób pyta w postach bez odpowiedzi jak odpalić eng audio i hiszpanskie suby czy podobne kombinacje.
no chyba ze jakims cudem na “default” full english sie jakas dodatkowa opcja pojawi – nie chce mi sie sprwadzac jak zrobilem eng audio + pl sub 😉
EDYTKA: sprwadzilem tez na wczytanym save (moze jezyk jakos do save slota sie przypisuje itd), ale nie. takie same opcje jak w menu poczatkowym. znaczy ich brak 😛
@emperorkaligula
eh, skasowałem ten poradnik ze steama, bo myślałem, że bezsęsu w takim razie. skoro tak to go przywrócę.
a może trzeba odpalić po angielsku i wtedy są napisy pl gdzieś do wyboru? ;d
@Nitek
obstawiam, że nic nie da default english, ale cien szansy zawsze jest 😉 daj znac jak poszlo bo mi sie juz nie chce grzebac 😛
zeby tylko corrupted savow nie bylo przez ta podmianke jezyka czy cos… ide farmic w coopa w starcrafta poki co 😉
@emperorkaligula
neh, nic nie sprawdzam. podwiesiłem wideo, wrzucę na steama później, u mnie działa wszystko ok z tymi podmiankami, także na relaksie : )
@Nitek
O w mordę, aż takie kombinacje trzeba wykonać, bo ktoś uznał, że wie lepiej od graczy, jak chcą grać? Heh. Ale to i tak nic przy EA i próbie włączenia angielskich napisów w ich grach. 🙂
@lemon
no takie.
ale jak mówię, ktoś mi tam na steamie klepnął, że da się zrobić to z poziomów menusów, acz nie wdziałem takiej opcji. dlatego dłubałem.
mialem nosa żeby nie ufać arkane i poczekać na pacza 😉
http://www.ign.com/articles/2017/05/11/prey-review-2
zaraz siadam do spaczowanej gry bo paczyk jakoś dzis albo wczoraj wieczorem wysmażyli
EDYTKA: gra sama z siebie wrocila do englisha… sciagamy znowu jezyki i edytujemy plikasy.
edytka2: doszedl nowy pliczek. english_patch.pak, jego tez przerobilem z polisha i poczatek gry spolszczony idealnie.
@emperorkaligula
no i pękł
na liczniku raczej skromne 23 godziny. zwiedzone wszystkie lokacje, nie zrobilem 2 questow typu: “idz w 5 bardzo oddalnych od siebie miejsc i szukaj x” + olalem tez mini-znajdzki (bardzo fajnie sa zrobione, ale nie chce mi sie szukac czegos bez fabuly) – jak ktos to lubi to z 30 godzin jak nic bedzie.
rozwazam jeszcze jedno przejscie. tym razem full “nie-bron-palna” + full zabijanie. mechanicznie rozgrywka bedzie sie fest roznic 😀
oceny czastkowe:
projekt poziomow – 5/6 (deus ex ma w szkolej skali 6+++)
gunplay/przeciwncy/walka/kombinowanie 6/6
klimacik: z poczatku 5/6, ale potem jak juz jestemy mega koksem to spada do 3/6. czepiam sie 😉
bugi 4/6 – 2 zabugowane quest dodatkowe – ot nagle mi sie pojawily i od razu zaliczyly, mimo ze nie bylem tam gdzie mialem byc ani nic. ale lepsze chyba to niz rozgrzebanie questa ktorego nie mozna zaliczyc.
BARDZO WAZNE zwloki zniknely mi przed oczami (wciagnelo je pod texture) – reload ostaniego sava pomog. ogolnie fizyka troche slaba. noszenie/rzucanie ciezkich przedmiotow jest skopna i czasem loot sie “trzesie” sam z siebie na polkach – jakby chcial a nie mogl wpasc w texture. ale nigdy nie wpadl oprocz tych jednych zwlok.
fabula 1/6, zakonczenie fajnie, wybory fajne (to gra gdzie mozna zabic wszystko-wszystko!), ale jakosc postaci, glownego bohatera i audio logow tragiczna…
ocena finalna: 5/6 – kazdy powinien zagrac. ta gra to mix half-lifa, dishonored, deusa i survivalu. a gdyby nie denny scenarzysta to mielibysmy jak nic gre roku, albo i lepiej.
@emperorkaligula
ps: polska wersja nawet daje rade, juz nie chcialo mi yebac z plikami. voice acting i tak nie uratuje kiepskich dialogow 😉