Otwarta Beta MechWarrior Online

Pallan dnia 28 października, 2012 o 17:41    12 

Krótko: Otwarta beta Mech Warrior Online rozpoczyna się! – Tutaj
Dłużej: Krótki poradnik w rozwinięciu.

Rok 2012 to dobry rok dla fanów wszelkiego rodzaju robotów bojowych. W tym roku bowiem wyjdą (przynajmniej w wersji beta) MWO i Hawken. Zajmę się pierwszym tytułem, Mech Warrior Online, symulatorem mecha z prawdziwego zdarzenia, który właśnie (w momencie kończenia tekstu – jutro) wchodzi w fazę otwartej dla wszystkich bety (docelowo gra będzie F2P, czyli prawdopodobnie płatne modele mechów, kamuflaże). Klucze do gry krążyły w sieci od dłuższego czasu i teraz, gdy miną pierwsze przeciążenia serwerów, każdy powinnien móc zagrać w MWO bez problemów. A żeby tych ostatnich uniknąć przygotowałem krótki poradnik omawiający najbardziej podstawowe i zarazem krytyczne dla rozgrywki zagadnienia.Sterowanie Mechem

Pierwszą ważną różnicą pomiędzy standardowym FPS'em, a MWO jest sposób w jaki działa mech. Otóż mechy składają się z dwóch niezależnie obracających się części. Znaczy to tyle, że naszym nogom nadajemy kierunek WSADem, a korpusem poruszamy za pomocą myszy. Opanowanie jednoczesnego operowania nogami i korpusem jest jedną z podstawowych umiejętności potrzebnych do zwycięstwa.

MWOClient_2012_10_28_20_50_22_36_1.jpg

Długa strzałka na minimapie (środkowa dolna część obrazka) wskazuje kierunek ruchu nóg, trójkąt natomiast zasięg widzenia.

System Odprowadzania Ciepła

Większość akcji podejmowanych przez naszego mecha zużywa nasz limit ciepła (nagrzewa go). Samo poruszanie się będzie utrzymywało poziom ciepła na poziomie kilku procent. Zależnie od klimatu i miejsca na mapie nasza temperatura (i szybkość jej spadania) będzie rosła lub malała. Na skutym lodem "Frozen City" możemy grzać wszystkim czym się da, natomiast na "Caustic Valley", w wulkanie  powinniśmy uważać nawet podczas zwyczajnego poruszania się. Pozostaje pytanie – co gdy się przegrzejemy? Następuje wyłączenie systemów, a nasz mech staje się całkowicie niesterowny. Oczywiście po kilkunastu sekundach będziemy mogli ponownie go włączyć, jednak każdy zaprawiony w boju żołnierz wie, ile znaczy kilkanaście sekund. Wyłączenie systemu możemy wywołać też sztucznie, w celu chociażby uniknięcia rakiet przeciwnika.

MWOClient_2012_10_28_20_50_23_37_1.jpg

Widok z włączoną termowizją. Na prawo od minimapy poziom ciepła, aktualnie wynoszący 0%

Klasy

Możemy wyróżnić zasadniczo trzy klasy robotów. Zwiadowcy (Inkarnacja komara – małe, wkurzające i ciężko w to trafić), Wielkie i Ciężkie kolosy typu Atlas i cała reszta mniej lub bardziej średnich mechów. Oczywiście w ramach tych klas można wyróżnić o wiele więcej podtypów; zupełnie inaczej gra się mechem "dalekodystansowym" zupełnie inaczej takim, który ma broń przystosowaną do krótszych dystansów.

Użycie Broni

Bronie w Mechwarrior dzielą się na kilka rodzajów, ja wyróżniłem je w zależności od sposobu działania.

Rakiety naprowadzane. Występują w dwóch wariantach: krótko- i dalekodystansowe. Wymagają namierzenia przeciwnika, posiadają własną amunicję i nagrzewają naszego mecha. W momencie gdy stracimy "namierzenie", rakiety przestają być naprowadzane. Namierzanie odbywa się poprzez utrzymywanie celownika na mechu przeciwnika i kliknięciu odpowiedniego klawisza (domyślnie "r"). Gdy stracimy mecha z oczu, zresetuje on system, bądź przestaniemy w niego celować, a rakiety stracą cel.

Lasery. Nie posiadają własnej amunicji, podnoszą jedynie temperaturę mecha. Atakują przeciwnika idealnie prostym, kilkusekundowym promieniem energii (którym cały czas możemy kierować). Występuje ich pełna gama, w zależności od obrażeń, zasięgu i zużycia ciepła.

Broń maszynowa. Posiada amunicję, ale nie nagrzewa naszej maszyny (lub robi to w niezauważalnym stopniu). Z drugiej strony obrażenia, które zadaje stawia ją w tym samym szeregu co karabiny na wodę.

Jednostrzałowa Broń Ostrzału Bezpośredniego. Możemy znaleźć tutaj zarówno broń czysto balistyczną, działa strzelające wiązkami protonów, czy też działa gaussa. Ogólna zasada ich działania jest prosta i zbliżona do aktualnego czołgu: strzelanie pojedynczymi, relatywnie mocnymi pociskami. Znajdziemy tutaj sporo różnic pomiędzy kolejnymi przedstawicielami, dla przykładu działo gaussa nie wytwarza ciepła, a jedynie zużywa amunicję (w odróżnieniu do zwykłych dział automatycznych, które zużywają i amunicję i limit temperatury).

Miotacz ognia. Krótkodystansowa broń przeciwpiechotna. Z uwagi na to, że w grze piechota nie występuje można poddać w wątpliwość ich rolę na polu walki. Bardziej niż do zadawania obrażeń nadają się do przegrzewania przeciwnika.

MWOClient_2012_10_28_21_11_01_80.jpg

Zwyczajny dzień na wojnie. Lewy dolny róg – stan pancerza (obwódki) i mecha (wnętrze). Prawy dolny róg broń i dane na jej temat. Kolejno – grupa – nazwa – zasięg – czas do załadowania – ilość amunicji.

Należy też dodać, że broń może być zainstalowana w różnych elementach mecha. Mając dwa lasery zamontowane w rękach należy uważać, żeby nie wystrzelić w kamień, którego nie zauważymy z wysoko położonego kokpitu.

Z pomocą może tutaj przyjść system grupowania broni. Każdą broń możemy przypisać do jednej z 6 grup (domyślnie służą do tego strzałki i "menu" w prawym dolnym rogu dostępne w każdym momencie gry). I tak możemy mieć wszystkie lasery w jednej grupie, a w innej wszystkie bronie umieszczone na ramionach (jedna broń może być przypisana do wielu grup).

 

MWOClient_2012_10_28_20_50_28_38_1.jpg

Widok z kokpitu przy włączonej noktowizji.

Budowanie Własnego Mecha

Podanie dokładnych instrukcji zajęłoby zbyt dużo czasu i mijałoby się z celem. Zwrócę więc tylko uwagę na kilka rzeczy:

Są dwa rodzaje mechów. Pierwsze to mechy trialowe, które są odgórnie narzucone i posiada je każdy. Drugie to mechy, które sami kupimy i uzbroimy. Ważne jest to, że jeśli posiadamy własnego mecha to za wszelkie odniesione zniszczenia płacimy z własnej kieszeni (nie przerasta to jednak zysków uzyskanych podczas jednej bitwy), nie dzieje się tak natomiast w przypadku mechów trialowych.

Udźwig. Wszystko ma swoją wagę. Jeśli kupimy za dużo amunicji nasz mech nie będzie w stanie udźwignąć pancerza i ruszy do walki "nagi" (śmierć po pierwszym pocisku). Można też się pobawić i sklecić konstrukcję przegrzewającą się od samego chodzenia.

Amunicja może rozerwać naszego mecha. Warto umieścić ją w takim miejscu by nie była dla nas zagrożeniem (np. nogi lub ręce).

Pancerz. Podczas gdy każdy element (broń, odprowadzacze ciepła) kupujemy, pancerz umieszczamy za pomocą oddzielnego panelu. Warto mieć go na uwadze, żeby uniknąć przebudowywania wszystkiego i wydobyć te kilka ton udźwigu na naszą "zbroję".

Bugi. Pierwszy mech, który kupiłem posiadał ten defekt, że nie mógł nosić pancerza. Błąd ewidentny i częsty, zgłaszany przez wielu ludzi. Teraz już naprawiony, jednak radzę pamiętać, że to cały czas beta.

MWOClient_2012_10_28_20_48_41_58_1.jpg

Mechlab – miejsce gdzie kupujemy, sprzedajemy i zbroimy nasze maszyny.

Teraz pozostaje mi tylko życzyć Wam pomyślnych łowów i złożyć podziękowania Ashotowi, który wykonał screeny do artykułu i służył fachową wiedzą.

 

Dodaj komentarz



12 myśli nt. „Otwarta Beta MechWarrior Online

    1. betterstranger

      @luk0i

      powinienes sprobowac jeszcze raz. tez sie dostalem do closed beta i mi chrupalo okrutnie na poczatku (lagi+brak optymalizacji na moim 9600gso). ale pozniej wyszedl duzy patch poprawiajacy znaczaco plynnosc rozgrywki (nawet na owym VGA), a nastepnie sprawilem sobie z allegro radeona 5850 i w tym tandemie (patch+nowa vga) gra juz chodzi calkiem przyzwoicie na kazdej mapie.

      przypuszczam, ze po przeniesieniu serwow do europy (teraz tylko w NA sa), bedzie jeszcze lepiej.

  1. Goblin_Wizard

    Od razu przypomina się MW4 Mercenaries. Mam nadzieję, że MWO będzie co najmniej tak samo dobre. Sądząc po opisie niewiele się zmieniło (poza grafiką) od tamtego czasu. Co do sterowania – ja osobiście zawsze wolałem grać na joy-u. Jakoś wygodniej i przyjemniej było kręcić pałeczką niż machać myszą no ale preferencje są różne.
    btw Czy jest coś takiego jak single player, kampania, pojedyncze misje czy chociaż jakieś “training grounds” gdzie można bez wydawania (i tracenia) zdobytej kasy przetestować różne konfiguracje zanim ruszymy do normalnej walki?

    P.S. Opis gry wzorowy. Jest wszystko co potrzeba na początek bez zbędnych szczegółów.

    1. Pallan Autor tekstu

      @Goblin_Wizard

      Dziękuję za dobre słowo (zawsze miło usłyszeć) i śpieszę z odpowiedzią.
      Gra jest nastawiona całkowicie na multiplayer, gra w pojedynkę nie jest możliwa. A jedyną możliwością testowania uzbrojenia, bez wydawania naszego dorobku, są wyżej wymienione mechy trialowe (w danym momencie cztery, ale kombinacje mogą się zmieniać (wcześniej – Atlas, Katapulta, Hunchback i coś tam; teraz bodajże Awesome, Centurion, i dwa mechy których nie pamiętam).
      W sumie wygląda to całkiem logicznie, w końcu twórcy chcą zarobić na kupowaniu przez nas “growej waluty”, więc raczej nie pomogą nam zminimalizować kosztów.

          1. Goblin_Wizard

            @Ashot

            Dzięki za info. Udało mi się wczoraj ściągnąć klienta i odpaliłem gierkę ale niestety coś jest spieprzone z optymalizacją. Normalnie przez większość czasu chodzi płynnie ale są momenty gdzie mam poniżej 5 fps. Ponieważ zwykle dzieje się to w ogniu walki efekt jest mocno frustrujący. Możliwości konfiguracji joy-a też jakby mniej niż w stareńkim MW4. Nie mogę np. znaleźć automatycznego centrowania korpusu do nóg w momencie kiedy puszczę joy-a. Przepustnica też coś mi wariuje. Dzisiaj wieczorem jeszcze protestuje i zobaczymy. Swoja drogą to mogli by zrobić możliwość wejścia samemu na jakąś mapę żeby ustawić sterowanie i zapoznać się z nią. Teraz ciągle dołączam się do jakiejś walki testuję ustawienia i najdalej po minucie czy dwóch wychodzę, żeby znowu coś pozmieniać. Goście z drużyny, którą opuszczam, nie są pewnie z tego powodu zbyt szczęśliwi, a i mnie wnerwia jak sobie spokojnie biegam, a tu mnie jakiś pajac zaczyna nasuwać z autocannona czy rakiet dalekiego zasięgu 😉

Powrót do artykułu