Dark Souls: Mysz, Klawiatura i Stary PC

Pallan dnia 27 sierpnia, 2012 o 14:16    34 

Kilka dni temu miejsce miała pecetowa premiera Dark Souls; gry słynnej jako jedna z najtrudniejszych na konsolach, gdzie też wyszła dużo wcześniej. Niepokojące informacje odnośnie wersji PC nie nastrajają pozytywnie; ja postaram się część z nich rozwiać odpowiadając na pytanie – Czy da się grać na myszy i klawiaturze?

Jak na razie doszedłem do drugiego bossa i mogę śmiało stwierdzić, że gra się całkiem znośnie, nawet wygodnie – rozgrywka jest bardzo zbliżona do Wiedźmina II i nie podzielam żadnego z poglądów mówiącego, że na klawiaturze i myszy nie da się grać. Po za jednostkowymi przypadkami, klawiatura i mysz same w sobie (bo co innego poziom całej konwersji) nie sprawiały problemów. Póki co śmiem twierdzić, że nie ma różnicy w możliwościach między jednym a drugim kontrolerem. Ta być może występuje jeśli chodzi o wygodę rozgrywki, ale wszystkiego mieć nie można.

dark_souls1.jpg

Moja przygoda z grą zaczęła się od:

a) Przestawienia wszystkich klawiszy w ustawieniach
b) Zmiany czułości myszy
c) Ustawienia dwóch makr na myszy

Pierwsze dwa punkty polecam każdemu, jeszcze przed pierwszą rozgrywką. Inaczej narażamy się na niepotrzebną mordęgę. Jak wynika z trzeciego punktu, nie gram na najbardziej standardowym sprzęcie*, więc moja opinia może być dość subiektywna. O ile klawiatura jest dość zwyczajna to dwa klawisze pod kciukiem (mysz) mogą wydatnie zwiększyć wygodę i jakość rozgrywki. Żeby dać Wam rozeznanie, przedstawię poniżej wszystkie "kłody" które pod nogi rzuca nam gra.

Kursor
Przez cały czas gry widzimy kursor myszy. Zwykły windowsowy kursor. Nie znalazłem sposobu by go usunąć, a problem nie występuje przy użyciu pada. Co prawda po zjechaniu nim na dół przestałem go zauważać (obserwujemy głównie centrum ekranu), i nie był to specjalnie uciążliwy mankament. 

Czułość Myszy
Kamera (którą kontrolujemy myszą) porusza się skokowo, co kilkanaście pikseli. Może być to dużym problemem, jednak zmniejszenie czułości w ustawieniach powinno rozwiązać problem.

Skaczący System Celowania
W sytuacji w której trzech przeciwników stoi dookoła Ciebie system "blokowania" kamery na jednym przeciwniku może uznać, że chciałeś zmienić cel. Dziesięć razy w ciągu jednej sekundy. Jak nie trudno się domyślić, uniemożliwia to świadomą walkę (można zawsze siec na ślepo). Wyłączenie systemu blokowania powoduje, że większość uderzeń ląduje w powietrzu. Rozwiązanie? Prawdopodobnie brak, ale ten błąd w tak drastycznej odmianie jak wyżej przedstawiona wystąpił tylko kilka razy, po czym wszystko zaczęło działać normalnie. Z tego co wiem podobna rzecz miała miejsce w przypadku wspomnianego już Wiedźmina II.

Sporadycznie zła praca kamery
Spadliśmy piętro niżej? Prawdopodobnie nie widzisz nic bo kamera ustawiła się w dziwny sposób, dalej "celując" w przeciwnika. Na szczęście zdecydowaną większość tego typu problemów rozwiązuje wciśnięcie klawisza odpowiedzialnego za włączenie autocelowania.

Ustawienia Klawiszy
Są dziwne, zupełnie takie jakie ustawiłby ktoś kto nigdy nie grał na klawiaturze. Jednak jest to najmniejszy problem ponieważ wystarczy, jeszcze przed pierwszą rozgrywką, ustawić kombinację która nam pasuje. Jeśli zaczniemy grę bez tego, samo dojście do menu może okazać się dużym wyzwaniem.

Brak Konfiguracji Myszy
Nie dostajemy takiej opcji. Mysz ma domyślnie ustawione dwa (czyli wszystkie) rodzaje ataku pod prawym i lewym klawiszem, obrót koła myszy zmienia przedmiot który będziemy używać (np. miksturę życia). Oczywiście ruchy myszy odpowiadają za kontrolę kamery.

Skopany Port
Ta gra to naprawdę zepsuty port z konsoli. Nie należy oczekiwać nic dobrego. Wszystkie komunikaty w samouczku odnoszą się do sterowania na padzie (wydawałoby się, że łatwo podmienić obrazek/tekst), obsługa menu za pomocą myszy jest możliwa, ale średnio przyjemna.

Dark_Souls_04.jpg

Można mieć nadzieję, że moderzy naprawią przynajmniej część z tych błędów, szczególnie, że jeden z problemów już został rozwiązany. Z drugiej strony mysz i klawiatura wydają się być mało popularne (przed zakupem szukałem materiałów z gry; zdecydowana większość ludzi grała na padzie). Pomimo, że liczba problemów może wydać się przytłaczająca, to z mojej perspektywy klawiatura i mysz sprawdzają się dobrze, szczególnie biorąc pod uwagę naprawdę fatalną jakość konwersji. Pozostaje mi życzyć wam zszarganych nerwów, ale już przez samą grę, nie błędy.

*Dokładniej używam Microsoft Sidewinder X6 i X5
 

Dodaj komentarz



34 myśli nt. „Dark Souls: Mysz, Klawiatura i Stary PC

  1. mr_geo

    Ekhem… Nie chce być grammar nazi ale to “obserwójemy” wali po oczach 🙂

    Ad rem – brat, stary wyjadacz padów – któremu mysz już mchem zarosła bo nawet windę obsługuje padem – kupił, zainstalował, próbując grać niechcący nauczył swojego 5 letniego syna kilku nowych wyrazów które pewnie przyprawią panie przedszkolanki o palpitację serca, po czym stwierdził “Dark Souls PC czyli Pomyłka Completna”. Pozostaje czekać na community aż naprawią to co niekompetentni i pazerni deweloperzy skwasili…

    1. Pallan Autor tekstu

      @mr_geo

      Dzięki, poprawiłem. Aż dziw, że autokorekta nie zaznaczyła. Gdyby nie to to pewnie bym sprawdził i uniknął błędu.
      Co do gry – Jak patrzę na tą listę błędów to wygląda przerażająco, paradoksalnie gra mi się całkiem przyjemnie. Chociaż jeśli ktoś ma słabe nerwy to pewnie gra go wykończy jeszcze w samouczku.

  2. teekay

    Przez pierwsze kilkanaście minut spędzonych z grą parskałem śmiechem, jak spartolone zostało rozstawienie klawiszy i interface. Określenie tych rozwiązań mianem nieintuicyjnych to eufemizm. Już miałem grę rzucić w diabły do czasu zakupu pada, ale jednak się jakoś przemogłem i tak już zostało, że gram na tandemie klawa + mysz. Pewnie sam sobie poniekąd psuję odbiór gry, ale już zdążyłem się przyzwyczaić. Jednak jest pewna kwestia zawarta w tekście notki, z którą raczej nie zgodziłbym się:
    [quote]Póki co śmiem twierdzić, że nie ma różnicy w możliwościach między jednym a drugim kontrolerem.[/quote]
    Ograniczenie możliwości na pewno występuje, a objawia się ono chociażby w kontroli samej postaci jak i regulacji szybkości poruszania się (ciekawe kiedy ktoś w końcu pokusi się o zerżnięcie tego elementu z pierwszego Spliter Cella, w którym regulowaliśmy szybkość poruszania się bohatera poprzez rolkę myszy). Podejrzewam , że w późniejszych etapach gry może być to bardzo pomocne. Ale pomijając już to: udaje Ci się wykonać przy pomocy klawiatury i myszy kopnięcie, albo atak z wyskoku? To pierwsze wychodzi mi tylko w losowych momentach, te drugie widziałem tylko na youtube… ;p Nie wiem czy to jest kwestia moich zdolności manualnych, ale wydaje mi się, że niektóre ruchy łatwiej jest wykonać jednak przy pomocy gamepada.

    1. aihS Webmajster

      @teekay

      Na klawiaturze jest szybkość poruszania się — lewy control za to odpowiada.
      Kopnięcie oraz atak z wyskoku są również trudne do wykonania na padzie, tzn ich trudność polega na tym, że wykonując tę samą kombinację kilka razy pod rząd nie otrzymujemy oczekiwanego wyniku za każdym razem. Obie kombinacje to ruch do przodu + atak zwykły dla kopnięcia lub mocny dla wyskoku, tajemnicą jest to, że obie akcje muszą być wykonane [b]idealnie[/b] jednocześnie.

      1. teekay

        @aihS

        Wiem, że lewy ctrl za to odpowiada, ale jakże byłoby ciekawiej i milej, gdyby kontrola poruszania się odbywała się płynnie przy użyciu kółka myszki, czyż nie? 🙂
        Kombinację tych ciosów też znam, dla mnie są niewykonalne niestety i nie wiem na ile w tym wina tego, że może jakoś gra nie wychwytuje tych kombinacji podczas używania gryzonia i klawy, a na ile jest to problem z moją koordynacją palców. ;p

  3. betterstranger

    Generalnie unikam grania na padzie, bo uważam go za średnio wygodną rzecz (używanie 1 palca do obsługi 4 guzików jest mniej wygodne, niż używanie 4 palców do obsługi 4 guzików) i stosuje jedynie w FIFAch i… teraz Dark Souls.
    Jak zobaczyłem menu z ustawieniami klawiatury, to stwierdziłem, że nawet nie chce mi się pieprzyć w konfigurowanie tego co i tak pewnie nie będzie działało jak chciałbym.
    I na padzie z X’a gra się przyjemnie – jedynie obsługa kamery za pomocą gałki jest 1000 razy mniej wygodna niż używanie do tego celu myszki.

  4. gra1980

    Panowie mam jakiegoś pada noname a la pad od ps3… Wszystko było by ok gdyby nie fakt że mam zamienione przyciski R3 (wciśnięcie prawego sticka) ze START a to zmienia diametralnie rozgrywkę. R3 powinien odpowiadać za lockowanie celu i wyśrodkowywaniu kamery, tymczasem spełnia funkcję menu gry – no dramat.
    Dziś cały dzień bawiłem się z różnymi driverami od różnych noname-ów i programem, który aktywuje oryginalny pad od ps3, xbox w PC i nic – dosłownie NIC.
    Ehh nie dość, że człowiek zdobył się na grę padem to ciągle piach w oczy.
    Zaskoczcie mnie jakąś radą która pomoże.
    Z góry dzięki.

        1. mokraTrawa

          @gra1980

          No ale jak mam Ci pomóc? 🙂 Próbowałeś różnych driverów, aktywatorów i nic, więc dałem Ci jedyną sensowną radę, wymień pada. Miałem podobnego w domu i po kilku próbach musiałem go wyrzucić. To jest jak z wieloma innymi produktami. Kupisz no name, czasem będziesz mile zaskoczony, ale zazwyczaj to o dupę potłuc taki zakup.

          Edit: Jak ahiS, to chyba właśnie o wersje gry chodziło, a nie o pada 🙂
          Wcześniej w Polsce miałem tego xboxowego i na wszystkim chodził bez problemów (najczęściej na Fifie). Wczoraj kupiłem drugiego i z ciekawości testowałem na kilku grach, też śmiga jak zły.

Powrót do artykułu