Tutorial: Jak dodać artykuł

Gikz to miejsce w którym każdy odwiedzający może zostawić ślad po sobie, niezależnie od tego czy będzie to komentarz, artykuł czy krótki news. Poniższy tutorial powstał z myślą o tych, którzy chcieliby aktywność gikzową wznieść na wyższy poziom, a boją się zapytać jak obsłużyć dodawanie notek.

Jeżeli to coś więcej niż tylko news, zapiszcie szkic, albo dajcie oczekujące na przegląd zamiast opublikuj i dajcie znać via Prywatną Wiadomość do Nitka. Nie ma sensu wrzucać dużo treści w skromne formy jaką są news 2.0

Można także napisać news. Goły i wesoły. Jedynie jako ikonę wpisu (w edytorze) wstawcie obraz z biblioteki news. Tak, ten z foką. Resztą zajmą się krasnale.

W razie jakichkolwiek niejasności skorzystajcie z naszego formularza kontaktowego lub wyślijcie maila na adres info@gikz.pl

Spis treści

Wstawianie obrazków
- Obrazek tytułowy
- Obrazki w tekście
- Galeria
Wstawianie wideo
Tagowanie tekstu
Uzupełnianie źródła tekstu
Publikacja

Zatem zaczynamy!

Gdzie szukać opcji dodania artykułu? Znajduje się ona pod Waszym awatarem z prawej strony szpalty. Przedstawia to poniższy obrazek

dodja nowy

Kliknięcie w powyższe przeniesie Was do edytora, który zawiera autozapis, więc strata czegokolwiek nie zagląda w oczy. Funkcje na pasku są dobrze znane, warto natomiast rozwinąć pasek przycisków, by opcji dostępnych było więcej.

wiecej guzikow Pokaż/ukryj drugi wiersz paska przycisków (alt+shift+z)

W dodatkowym pasku znajduje się min. justowanie tekstu, ale także opcje wklejania tekstu bez formatowania czy Worda.

Przy komponowaniu treści notki proszę pamiętać o wstawieniu łamania tekstu.

wiecej Więcej zwane też łamaniem tekstu

W dowolnym miejscu w tekście wstawienie łamanie spowoduje, że treść przed nim będzie wyświetlana na stronie głównej, tzw. lead. Bez łamania artykuł będzie wyświetlany w całości, co jest działaniem niepożądanym.

To tyle jeśli chodzi o najważniejsze podstawy. Zajmijmy się teraz upiększaniem naszego tekstu.

Wstawianie obrazków

Obrazek tytułowy – rozmiar obrazka, który powinien być zamieszczony to 730×320. Jeśli będą większe zostaną zeskalowane w dół i nie będą prezentować się dobrze. Jak tego uniknąć? Większe obrazki, pożądane jako tytułowe należy wtedy wykadrować. Co i jak szybko wytłumaczy poniższy filmik. Wykorzystujemy darmowy przeglądarkowy edytor Pixlr (http://pixlr.com/editor/)

Opcja ustawienia obrazka tytułowego znajduje się z prawej strony edytora. Możecie tam dodać swój obrazek bądź skorzystać z tych, które już były wykorzystane.

wiecej

Działa tam także opcja wyszukiwania, więc warto wpisywać jako nazwę pliku tytuł gry z której jest obrazek. Jeśli zdecydujecie się wykorzystać obrazek z dostępnej biblioteki zwróćcie uwagę czy obrazek ma prawidłową wielkość.

wiecej

Obrazki do tekstu – Obrazki w tekście ograniczone są jednak szerokością szpalty i więcej niż 730px  wstawić się po prostu nie da. Warto także pamiętać, że system automatycznie skaluje w dół wysokość większą niż 450px. Mając większy obrazek, by uniknąć jego „zmiażdżenia” warto wybrać rozmiar duży zgodnie z poniższym.

rozmiar obrazka

Zawsze po kliknięciu w obrazek, ten otworzy się w wielkości oryginalnej.

Dodawanie galerii - po kliknięciu w edytorze w Dodaj media, zostaniemy przeniesieni do opisywanej wcześniej biblioteki mediów. Po lewej stronie znajduje się opcja dodaj galerię. Po jej wybraniu należy dodać/zaznaczyć interesujące nas obrazki, które znajdą się w galerii. Działa zaznaczanie znane z Windowsa, tak więc z shiftem zaznaczy kilka obrazków koło siebie klikając na pierwszy i ostatni, a trzymając wciśnięty ctrl zaznaczać je będziemy pojedynczo. Po dodaniu wszystkich obrazków powinno być widoczne okno zgodnie z poniższym zrzutem:

galeria1

Przed wstawieniem galerii pojawi się jeszcze edytor galerii. Można tam dowolnie podpisać obrazki. Konieczne jest także ustawienie wartości kolmuny na 4.

galeria2

Po takim ustawieniu galeria jest gotowa do wstawienia.

Wstawianie video

Wideo wstawiamy za pomocą przycisku na pasku edytora
YTembed1

Po naciśnięciu wyświetli się okienko
YTembed2

W polu wideo należy wkleić link do filmu na YouTube lub tylko jego ID. Jeżeli wszystko dobrze się wyświetla to rozmiarów odtwarzacza nie należy modyfikować. Jeżeli jednak odtwarzacz lub film mają dziwne wymiary to można ustalić je „na twardo”. Pod filmikiem na YouTube wybieramy

YTembed3

  1. Udostępnij
  2. Umieść
  3. Wybieramy z listy Niestandarowy rozmiar
  4. Wpisujemy w pierwsze okienko 730 (nasza szerokość)
  5. YouTube sam uzupełnia drugą wartość i jest to szukana wysokość wideo

Uzyskane w ten sposób wartości podajemy przy wstawianiu wideo.

Metoda z użyciem tagów HTML <iframe> została wyłączona i nie będzie obsługiwana.

Tagowanie tekstu

W zależności o czym piszemy tagi powinny w jak najszybszy i intuicyjny sposób pomóc odszukać taki tekst. Wszelkie teksty powinny być tagowane w sposób następujący, choć kolejność nie jest zobowiązująca:

gry – wydawca, studio tworzące grę, platformy docelowe (playstation 3, xbox 360, PC itd.),
filmy – tytuł, opcjonalnie studio odpowiedzialne za film, opcjonalnie główni aktorzy, gatunek filmu
książka - autor, wydawnictwo, gatunek książki
muzyka - wykonawca, tytuł utworu/płyty, gatunek

Uzupełnianie źródła tekstu

Jeśli zobaczyliście gdzieś ciekawy artykuł, notkę, news, cokolwiek i na nim bazujecie swój tekst nie omieszkajcie uzupełnić tej rubryki podając link (łącze URL, nie nazwę serwisu) do strony źródłowej z której zaczerpnęliście informacji.

Uczulam na uzupełnianie tej rubryki, bez tego notka może być podciągnięta pod plagiat.

zrodlo

Publikacja

Najpierw zrzut, potem akcja.

opublikuj

Stan: Szkic – określa stan naszego artykułu. Wiadomo, po publikacji zmienia status na opublikowano. Domyślnie każdy Użytkownik umieszcza swoje artykuły jako news 2.0, a te jeśli są warte uwagi są przerzucane do kolumny głównej przez kogoś z członków Załogi.

Dostępność: Publiczne - określa dostęp do notki. Myślę, że nie ma co tłumaczyć, oprócz tego że opcji tej raczej nie zmieniamy. Można np. ustawić hasło, na np. większy tekst i przesłać informacje o nim na mail kontaktowy. Więcej informacji poniżej.

Wersja:4 – możliwość podejrzenia poprzedniej wersji wpisu przed edycją czy też zapisu. Umożliwia także przywrócenie wcześniejszej wersji tekstu i dalsze pracę nad nim.

Opublikuj natychmiast – umożliwia zaplanowanie publikacji notki, ale nie jest to zalecane w przypadku news 2.0

Postanowienia końcowe

Jak wspomniałem wcześniej, każdy tekst publikowany w ramach news 2.0 może zostać wyróżniony na stronie głównej. Uzależnione to jest tylko od zawartości danej notki. Gdyby ktoś chciał zamieścić coś większego jak np. recenzje lub obszerniejszy tekst, również może postąpić wedle tej instrukcji i zapisać szkic, a następnie wysłać informacje o tym na adres mailowy info@gikz.pl lub korzystając z formularza kontaktowego. Można także na dany szkic ustawić hasło, ale wtedy konieczne jest przesłanie także tego hasła.

Wpisy mogą lub nie, przejść przez naszą panią korektor, to także należy zaznaczyć.

To chyba tyle :) Jeśli macie jakieś pytania, sugestie, prośby, newsy, pomysły na artykuły – wiecie co robić – dział Kontakt.

Nitek