Wielka paczka nowości w Football Manager 2013

k0d dnia 27 września, 2012 o 10:45    2 

19ace523c3fcf08ab0aa2a0aa1b550ec_XL

Od ostatniego tekstu opisującego zmiany w FM2013 minęło trochę czasu a Miles Jacobson – twarz SI Games – miota ciekawostkami na lewo i prawo.

Pojawiają się podcasty czy nowe wpisy na videoblogu Football Managera, zebrałem więc wszystkie dotychczasowe informacje w jednym tekście. Takie małe kompendium wiedzy dla fanów FMa. Wraz z pojawianiem się nowych informacji będę aktualizował ten tekst. Nawet jeśli spadnie on z głównej strony, znajdziecie go w blogach.
 

Wymagania sprzętowe
PC:
System operacyjny – Windows XP/Vista/W7
Procesor – XP : 1.6GHz lub szybszy, Vista/W7/W8 : 2.2GHz lub szybszy
Wspierane procesory: Intel Pentium 4, Intel Core, AMD Athlon
Pamięć – XP/Vista/W7/W8 : 1.0GB RAM
Karta graficzna – 128MB *wspierane karty
DirectX: 9.0c
Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX 9.0c
*Nvidia FX 5900 Ultra lub szybsza; ATI Radeon 9800 lub szybsza; Intel 82915G/82910GL
MAC:
System operacyjny – OS X 10.6.8/10.7.x/10.8.x lub lepszy
Procesor – Intel Processor
Pamięć: 1.0GB RAM
Karta graficzna: Nvidia Geforce 7300 GT lub szybsza. ATI Radeon X1600 lub szybsza.
Gra ma zajmować na dysku ok. 2 GB.
 

Data wydania
5 listopada 2012 r., UK – 2 listopada (thx mokraTrawa)
 

Główne zmiany
 

 

Ulepszony tryb 3D. Nowe animacje piłkarzy, bardziej realistyczne poruszanie się piłki (zgodne z prawami fizyki), więcej szczegółów sylwetek piłkarzy, stadionów i wreszcie dodana nowa kamera i poprawione dotychczasowe widoki.
Nowe tryby rozgrywki. Football Manager Classic pozwoli na uproszczoną i szybszą karierę menedżerską. Część  obowiązków zostanie przekazana członkom sztabu a niektóre znikną całkowicie. Na przykład w trybie tym trening będzie obejmował tylko całą drużynę a nie poszczególnych zawodników. A w dniu meczu pominięte zostaną rozmowy motywacyjne oraz raporty dotyczące przeciwnika. Sam mecz rozgrywany będzie w znacznie skróconej formie.
Challenge Mode (Tryb Wyzwań). To znany choćby z konsol przenośnych (FM ukazał się na PSP) sposób gry w Football Managera. Chodzi o konkretne problemowe sytuacje, z którymi gracz musi sobie poradzić w ograniczonym czasie (zazwyczaj pół sezonu).
Z trybami związane są także do odblokowania pewne osiągnięcia, które pociągają za sobą ciekawe bonusy np. nagły dopływ gotówki do klubowej kasy lub zignorowanie konieczności uzyskania pozwolenia na pracę.
Dyrektor sportowy. To osoba w sztabie mająca przejąć na siebie nadmiarowe obowiązki, które gracz zdecyduje się scedować na swoich pracowników.
Gra sieciowa. Football Manager 2013 został w pełni zintegrowany ze Steamem i jego systemem rozgrywek sieciowych. Pociąga to za sobą między innymi pojawienie się zestawień najlepszych menedżerów.
System wypożyczeń został stworzony od nowa. Gruntownej przebudowie uległy scouting oraz treningi. Zmiany są znaczące bo dotyczą na przykład stosowania różnych dla poszczególnych krajów ograniczeń podatkowych.
Baza danych obejmie ponad 500 000 graczy i członków sztabu trenerskiego.


Galeria zdjęć z FM 2013
Zobacz


Silnik meczowy
 

 

Zastosowany nowy silnik zajmujący się fizyką pola gry. Piłka zachowywać się będzie bardziej realistycznie, reagując na różne rodzaje murawy i warunki atmosferyczne (np. wiatr).
Skalowanie sylwetek graczy uległo również poprawie. Potężnie zbudowani obrońcy będą wyraźnie górować nad niskimi, szybkimi napastnikami. Zawodnicy odpowiednio reagują na przemieszczającą się piłkę przesuwając się tak aby przewidzieć miejsce jej upadku. Razem z nowym rodzajem kamery pojawia się możliwość zbliżania i oddalania widoku. Dodano także setki nowych animacji zachowań wirtualnych zawodników. Teren dookoła stadionu czyli m. in. trybuny, poza ogólnym uszczegółowieniem uzyskał kilka smaczków.  Widoczna będzie m. in. różnica pomiędzy starymi , słabo dofinansowanymi obiektami a ich nowo wybudowanymi odpowiednikami w bogatych klubach. Bliżej nieokreślonych poprawek doczekał się także tryb 2D.

 

 

Dzień meczu
Znacząca zmiana dotyczy prezentacji informacji na żywo, w trakcie trwania meczu. Chodzi tutaj o dotychczasowe okienka (widgety) z danymi takimi jak: najnowsze wyniki, strzelone bramki itp. Obecnie wszystkie te dane oraz wypowiedzi członków naszego sztabu dotyczące aktualnej sytuacji, sugestie taktyczne itd. pojawiać się będą na wysuwającym się z boku ekranu, dynamicznie aktualizowanym panelu. Panel będzie również konfigurowalny i pozwoli na pokazywanie aż 14 rodzajów informacji (podpowiedzi taktyczne, poważne urazy, kartki, gole, spalone… ). Zmiany zawodnika można będzie dokonać bezpośrednio z ekranu meczu, jednocześnie przekazując mu instrukcje taktyczne oraz słowa niosące motywację.
Umieszczenie większości elementów interfejsu poza ekranem, na wysuwających się w razie potrzeby paskach wprowadzić ma większy ład i przejrzystość.

 

 

Gra w sieci
W tym roku znaczne wysiłki włożono w przebudowę modułu rozgrywek sieciowych Football Managera 2013. Poza wewnętrznymi usprawnieniami kodu, których nie widać gołym okiem, wyraźnemu wzbogaceniu uległ interfejs. Tworzenie nowych gier i dołączanie do istniejących jest teraz łatwiejsze dzięki bardziej intuicyjnym elementom interfejsu.
Udostępniono w końcu tryb „versus”, który umożliwia zmierzenie się z graczami w stworzonym przez siebie od podstaw turnieju. Decydujemy o jego nazwie i wybieramy jeden z wielu rodzajów rozgrywki, dostosowując konkretne warunki zgodnie ze swoim pomysłem.
Twórcy dali nam także możliwość zaimportowania zespołu z gry singlowej do rozgrywek multi, nawet jeśli nasz team pochodzi z odległej przyszłości (sezon 2020/21) a potykamy się z kolegą grającym aktualnie.
Zakładającemu grę sieciową dano do dyspozycji opcje pozwalające na ustalenie nieprzekraczalnego czasu na zmiany czy przerwę w meczu. Po jego upłynięciu wszelkie możliwości działania menedżera zostaną zablokowane a gra zacznie toczyć się dalej. Oczywiście istnieje możliwość poproszenia o dodatkowe minuty, decyzja zależy od „gospodarza”.
W częściach poprzednich pojawiały się problemy kiedy gracze obserwowali mecz korzystając z różnych ustawień i prędkości jednocześnie. Teraz przed meczem wybiera się konkretne ustawienia, które później obowiązują obydwu menedżerów w trakcie całego spotkania.
 

 

Rankingi
Gracze będą mogli konfrontować swoje umiejętności w licznych rankingach (w ramach trybów kariery, FM Classic, czy nawet w obrębie konkretnych wyzwań). System oceny jest złożony i przydziela punkty za rozmaite osiągnięcia; od liczby zdobytych goli aż po ilość zdobytych w różnych rozgrywkach pucharów. Znacznie więcej punktów uzyskać będzie można prowadząc zespół z niską reputacją aniżeli topowy, ale pamiętać trzeba jednocześnie, że to ten drugi klub będzie miał większe szanse na zdobycie rozmaitych tytułów, które również odpowiednio „doładowują” punktację.
Trzeba pamiętać także, że przy zakupie (za gotówkę)  niektórych ułatwień do odblokowania, zgromadzone dotychczas punkty zostaną odpowiednio zmniejszone.
Znaleziono także w końcu zastosowanie dla naszych  menadżerskich zarobków. Ich wynegocjowana wysokość będzie wpływać na pozycję w rankingu.
Klasyczna „Sala sław” nie znika i wciąż będziemy mogli porównać swoje osiągnięcia w stosunku do najlepszych prawdziwych menedżerów.  
 

 

Dyrektor sportowy
To kolejny członek sztabu, którego możemy zatrudnić. Jego zadaniem jest odciążenie menedżera z pewnych codziennych obowiązków. Wydaje się, że w odróżnieniu od asystenta, potrafi on więcej i jest w stanie przejąć znacznie bardziej odpowiedzialne zadania. Może zatrudniać i zwalniać członków sztabu szkoleniowego, szukać celów do pozyskania dla pierwszej drużyny i młodzików, składać oferty kontraktowe, przedłużać kontrakty lub sprzedawać piłkarzy z obydwu drużyn, zajmować się specjalistami od scoutingu, dokonywać wyboru zawodników do pierwszej drużyny czy w końcu przeprowadzać kluczowe transfery. Można mu nawet zostawić listę zakupów aby sam zajął się żmudnymi negocjacjami na rynku transferowym. Dyrektor sportowy zadba także o młode talenty, postara się dać im jak najwięcej szans rozwoju, na przykład dzięki wartościowym wypożyczeniom.
 

 

Nowi członkowie sztabu szkoleniowego
Oprócz dyrektora sportowego uzyskamy wsparcie od kolejnych specjalistów: Dyrektora szkółki młodzieżowej, asystentów  i trenerów młodzieży oraz szefa  scoutów. Dyrektor szkół młodzieżowej daje większą szansę na wyłapanie młodych graczy, którzy wypływają na szersze wody co roku (newgens). Ma on pomóc w odpowiedniej selekcji i nieraz pozwoli ubiec inne wielkie kluby w wyłuskiwaniu nastoletnich  talentów. Istotne będzie zatrudnienie na to stanowisko człowieka, którego koncepcja pracy i piłkarska filozofia zgodna będzie z naszą, bo jego poszukiwania skupią się na pasujących do niej swymi umiejętnościami nieoszlifowanych diamentach. Dyrektor szkółki młodzieżowej dostarczać będzie raporty o rozwoju młodzików, zajmie się przedłużaniem kontraktów a także zwalnianiem tych, którzy nie rokują odpowiednio. Zadaniem szefa scoutów jest filtrowanie informacji z siatki scoutingu. Otrzymamy zatem mniej raportów ale bardziej dokładnych i odpowiadających naszym potrzebom.
 

 

Trening
Trening drużynowy został całkowicie przebudowany. W jednym uproszczonym panelu połączone zostały trening i przygotowania do meczu. Co tydzień można nadać określony dryl treningowy czy będzie to ogólne przygotowanie czy praca ukierunkowana na konkretnego przeciwnika. Za pomocą jednego suwaka zdecydujemy jak znaczące będzie nasze zaangażowanie w treningi. Im bardziej szczegółowo chcemy się przygotowywać, tym więcej możliwości pojawi się w widoku kalendarza, włącznie z treningiem przed lub po samym meczu. Indywidualny trening z kolei pozwala na rozwijanie konkretnych umiejętności graczy za pomocą prostego wyboru z listy.
Nowością są także obozy treningowe. Z kilku lokalizacji zaproponowanych przez zarząd, wybierzemy tą najbardziej nam odpowiadającą. Zdecydujemy kogo zabrać na obóz i jakie zajęcia zaordynować. Po powrocie otrzymamy raport o kosztach obozu i efektach jakie przyniósł zespołowi. Obozy treningowe mogą odbywać się zarówno przed sezonem jak i w trakcie przerwy zimowej.
 

 

Uaktualnienia rozgrywek
W ostatnim roku pojawiło się sporo zmian w świecie ligowego futbolu. SI Games zapewnia, że  zawarło je wszystkie nowej edycji gry. Jedna z najważniejszych to zamiana zespołów rezerwowych i rządzących nimi reguł na zespoły ligi U-21 (liga angielska). Ten system ma pozwolić na lepsze przygotowanie młodych graczy do seniorskiej kariery.
Współwłasność najczęściej stosowana we włoskiej piłce ligowej została dodatkowo rozbudowana. Dodano między innymi opcję wymiany polegającą na zaoferowaniu nie tylko gotówki ale i gracza lub graczy na wymianę za część wartości karty zawodniczej gracza innego zespołu.
Wiele zmian dotknęło także północnoamerykańską ligę MLS. Zaktualizowano strukturę ligową, akademie młodzieżowe (każdy zespół ma swój team U-18, który gra w oddzielnej lidze), dodano nowe rodzaje rozgrywek pucharowych. Poza tym pojawią się zmiany w regulacjach ligowych m. in.: Kolumbii, Peru, Turcji, Serbii… Wśród 51 grywalnych lig, nastąpiło zatem poważne łatanie i aktualizowanie.
 

 

Porównania
Dotychczasowy sposób porównywania wartości poszczególnych zawodników nie był wystarczająco wygodny w stosowaniu. Nowowprowadzone poprawki mają sprawić, że już na pierwszy rzut oka będzie widać wady i zalety poszczególnych zawodników. Różnice w cechach mają zobrazować graficznie kolorowe paski. Opcja porównania zawodników pod względem roli jaką odgrywa na boisku to kolejna nowość. Pozwoli to ocenić przydatność nowego futbolisty jak i porównać zatrudnionych dotychczas żeby sprawdzić, który z nich poradzi sobie w konkretnej roli. Porównać można także zawodników pod względem umiejętności gry na okreslonej pozycji na boisku (system kolorowych kółek).
Po raz pierwszy w serii Football Manager będzie można konfrontować atrybuty i przydatność członków sztabu szkoleniowego (w końcu!). Porównywaniu poddamy zarówno potencjalne cele zatrudnienia, jak i własnych pracowników między sobą, a także nowych pracowników z zatrudnionymi już członkami sztabu.
 

 

Transfery i kontrakty (cz.1)
Istotną nową koncepcją jest filozofia i styl gry. Tak jak i my jako menadżer mamy własny pomysł na piłkę nożną tak i włodarze poszczególnych klubów mają swoje koncepcje. Ma to wpływ zarówno na transfery do klubu jak i możliwość zatrudnienia nas w poszczególnych klubach. Dla przykładu nasi komputerowi oponenci przy decyzji o wyborze nowego zawodnika, będą kierować się zgodnością jego cech i atrybutów z filozofią gry klubu. Menadżer klubu pokroju Barcelony czy Arsenalu będzie poszukiwać raczej doskonałych techników aniżeli silnych rzemieślników.
W negocjacjach transferowych zaostrzono restrykcje dotyczące płatności. To konsekwencja trudnych czasów kryzysu. Przy zakupie zawodnika kluby będą wymagać większej kwoty początkowej i niechętne zaakceptują zbyt długi rozkład płatności w czasie. Z kolei zarząd klubu, w którym będziemy pracować osobiście, przy bardziej obciążających transferach, może wziąć pod uwagę naszą reputację. Dodatkowo na przykład jeśli nie mamy podpisanego kontraktu menadżerskiego na 4 lata, to zarząd niechętnie będzie podchodził do rozkładania płatności za kupowanego zawodnika na tak długi okres.
W przypadku wypożyczeń najważniejsza zmiana to określenie z góry naszych oczekiwań względem wypożyczanego zawodnika. Możemy życzyć sobie gwarancji występów czy konkretnej roli w zespole. Jednocześnie negocjacje dotyczące żądań finansowych staną się bardziej elastyczne, pozwalając na przykład zwiększyć kwotę opłaty za wypożyczenie, jeśli klub nie jest w stanie unieść części lub całości pensji zawodnika.
Drobne ułatwienia w przeprowadzaniu transferów polegać będą na powiadomieniach o wystawieniu na listę transferową zawodników znajdujących się na naszej „liście zakupów” czy wystawienie zawodnika na sprzedaż z zastrzeżeniem kierunku jedynie zagranicznego (aby nie musieć w nieskończoność odrzucać szeregu ofert z tej samej ligi).
Raporty scoutów zawierać będą teraz „gwiazdkową” ocenę gracza również z podziałem na konkretne specjalizacje czy role na boisku (np. lis pola karnego). Gwiazdki będące efektem pracy naszych scoutów pojawią się także na ekranie informacyjnym danego gracza.

 

 

Transfery i kontrakty (cz.2)
Ostatni dzień transferów wywołuje sporo emocji zarówno w prawdziwym życiu jak i w życiu wirtualnego menadżera. W nowej edycji Football Managera SI Games próbuje sprawić aby ten element był trochę bardziej ekscytujący i dramatyczny. Gdy nadejdzie ostatni dzień okienka transferowego, gra zapyta nas czy chcemy wziąć udział w jego wydarzeniach czy nie. W przypadku rezygnacji wciąż będzie można sprzedawać i kupować graczy „po staremu”. Decydując się na udział, zostaniemy zasypani informacjami na temat najświeższych ruchów transferowych, a media "zaatakują" nas rozmaitymi pytaniami. W tym dniu gra zatrzymywać się będzie znacznie częściej, reagując na wszelkie „gorące” wydarzenia.
Interfejs gry zostanie specjalnie dostosowany – zyskując m. in. specjalny zegar odliczający czas do zamknięcia okienka transferowego. Dodatkowo pojawi się specjalny panel z podsumowaniem wszystkich informacji takich jak: plotki, „łamiące wiadomości” oraz dokonane już transfery.
 

 

Media
Wypowiedzi dla mediów zyskały znany z rozmów motywacyjnych system “tonu wypowiedzi”. Zatem reakcje dziennikarzy i opinie w prasie będą zależne nie tylko od tego co powiemy, ale również od tego jakie emocje włożymy w swoją wypowiedź. Ten system budował będzie także naszą wirtualną osobowość i wpływał na naszych zawodników, śledzących konferencje prasowe.
Rozbudowany zostanie także moduł wypowiedzi medialnych w przypadku kariery menadżera kadry narodowej. Pojawi się znacznie więcej tematów i pytań jakie mogą zadawać dziennikarze. Kluczowe decyzje mogą być szeroko dyskutowane i oceniane przez prasę (przykłady w Ruletce nowości).
 

 

Podcasty i ruletka nowości
To sposób na prezentowanie małych udoskonaleń w nowej edycji Football Managera. W trakcie podcastu Miles Jacobson losuje kilka numerów,  pod którym znajdują się konkretne zmiany i omawia je pokrótce. Dotychczas miały miejsce 2 podcasty.
Usunięci z grona reprezentantów piłkarze mogą reagować na tą sytuację, media także dopytywać się będą o powody naszej decyzji (im więcej pierdołowatych pytań od mediów, tym lepiej…).
W kalendarzu mecze głównego zespołu zostaną wyróżnione w sposób, który nie pozwoli ich przeoczyć.
Dodano rankingi krajów afrykańskich do klubowych rozgrywek kontynentalnych.
Wyzwanie „Injury crisis” polegające na ukończeniu sezonu w czołowej czwórce zespołem, w którym znaczna część składu nie jest w stanie grać ze względu na kontuzje. W zależności od wybranej drużyny dotychczasowy kapitał punktów będzie się różnić (im lepsza drużyna tym mniej punktów zebranych dotychczas). Wyzwanie zaczyna się na 4 dni przed otwarciem zimowego okna transferowego.
W przypadku reprezentacji w sytuacji zastąpienia kapitana media będą dopytywać się o powody tej decyzji.
Ekran pomeczowy w FM Classic stanowić będzie konsolidację dotychczasowych kilku ekranów w jeden. Wszystko w jednym miejscu.
W trybie FM Classic skrzynka odbiorcza zostanie podzielona na dwie części, osobistą i drugą bardziej przypominającą stronę www, dotyczącą rozgrywek.
W nowym FM’ie prezesi będą wymagali od nowozatrudnionych menedżerów określonego stylu gry, co ma również podlegać negocjacji.
Reprezentacja Niemiec nadal nie pojawi się w glorii i chwale w FM bo przebrzydłe Electronic Arts więzi prawa do licencji.
Finansowe Fair Play nie zostanie zaimplementowane bezpośrednio do nowej edycji Football Managera. Twórcy tłumaczą to faktem, że obecnie gra sama z siebie nie pozwala na zbytnie zadłużanie klubów. Zatem funkcjonuje to podobnie tym bardziej, że FM wymusza opłacanie piłkarzy i regulowanie pozostałych zobowiązań.
Nowy FM nie pojawi się na konsole. Poprzednie próby nie przyniosły spodziewanych efektów więc na razie koncepcję zarzucono.
Kontrakty ze sponsorami będą stanowić bardziej dynamiczny element, zmieniając swą wartość wraz ze wzrostem lub spadkiem reputacji klubu.

Dodaj komentarz



2 myśli nt. „Wielka paczka nowości w Football Manager 2013

  1. skam_ever

    Kupa dobrej roboty, k0d!
    Nowa odsłona zapowiada się naprawdę dobrze, ale martwi mnie ten tryb wyzwania, pewnie zrobi się nieco casualowo… A poza tym mam nadzieję, że podniosą poziom trudności, ale biorąc pod uwagę powyższe, szczerze w to wątpię.
    Anyway, czekam na demo.

    1. k0d Autor tekstu

      @skam_ever

      Wszystko wskazuje na to, że idą w kierunku coraz większego ułatwiania graczowi zabawy. Ale praktycznie każda z tych nowości jest opcjonalna. FMowa społeczność jest jedną z najbardziej konserwatywnych jakie znam i raczej nie boję się, że odważą się coś poważnie spartaczyć. Faktem jest, że w edycji 2012 było ogólnie łatwiej. Mi to w sumie odpowiadało ale rozumiem niezadowolone głosy.
      Więc w sumie się nie obawiam, a to co prezentują to w większości na prawdę fajne uprzyjemniacze, które nawiasem mówiąc powinny już być zrobione dawno. No może poza ciągłym rozwojem medialnej karuzeli. Czasami już chciało mi się rzygać od powtarzanych w kółku pytań :/

Powrót do artykułu